Saturday 31 August 2024

MUSAFIR HARAMAIN 2024 PART 2 (RIYADH~TAIF)

Assalamualaikum wbt...

16 Februari 2024...

Pukul 5.40 pagi lepas solat Subuh dan light breakfast, Mr Zauji azan sebelum bertolak ke Taif.. smg berkat azan, musafir kami hari ini dimudahkan..

Sebelum masuk highway kami isi minyak kereta (50 rial) bagi full tank siap2..

Pukul 8 pagi kami isi minyak kereta lagi (52 rial) kat RNR Riyadh-Mekah highway.. kat situ ada restoran so kami breakfast menu Bangladesh..

Kami order roti, chai, sulaymani tea, dal masala dan telur mcm scramble egg..total harga 35 rial.. murah dan tersangatlah sedap.. nampak mcm biasa tp superb rasanya.. alhamdulillah..

Chai panas sgt jadi tapau minum dalam kereta.. sedap chai bangladesh..

Kami meneruskan perjalanan dan pukul 10.45 pagi mcm tu kami singgah lagi isi minyak kereta (65 rial)..

Mr Zauji bersemangat drive sambil pasang lagu p.ramlee...

Kat highway bertembung dengan kawan Mr Zauji dr Qatar.. dorg pun nak pergi umrah..konvoi 2 kereta.. so hon2 jelah kereta sambil lambai2.. haha

Pukul 12.45 tghri kami singgah rnr.. Mr Zauji nak singgah solat Jumaat.. masa sampai tu tgh khutbah..

Sementara Mr Zauji solat Jumaat, kami posing ler kat kereta..

menggayakan abaya yang beli kat Qatar...

Kami isi minyak kereta (68 rial) kat rnr tu lepas Mr Zauji selesai solat Jumaat...

So for the next 400km, turn adik pulak drive.. Mr Zauji jadi co-pilot dan ummi jadi mem kat seat belakang haha

mak yang sentiasa steady dan cergas..

Anakanda masa ni kat seat belakang sekali di sebalik timbunan beg dan barang-barang ahahah..

Sepanjang perjalanan kami guna 2 handphone utk google map (kiri) dan radar bot (kanan) mcm gmbr kat bawah ni..

pic ni amik ms view malam

Radar bot ni nak detect kamera speedtrap.. highway kat Saudi ni punyalah bnyk kamera speedtrap dan jugak kamera nak detect driver pakai seatbelt dan guna handphone tak masa drive...

tiang kat depan tulah contoh kamera speedtrap.. ada mcm2 lagi jenis dan rupa kamera dorg pasang..

Radar bot tu asyikler dok 'menjerit' suruh slow sikit drive haha.. kereta Mr Zauji cc besar so tak perasan speed laju.. sedap je kami bertiga tekan minyak hahaha

Yang menariknya road trip kat bumi Saudi ni selain unta2 bersepah kiri kanan dengan mcm2 warna (coklat, hitam, putih dan oren), mata kami dijamu dengan view permukaan buminya kejap batu, kejap pasir fluffy kejap lembah hitam dan mcm2 lagi view..

pasir fluffy..

unta kat tepi2 jalan..

Sandstorm pun ada tapi tak teruk sgt.. sesekali je kereta rasa terbuai2 kena tiup dengan angin beserta pasir halus..bila kereta lalu terasa bunyi pasir langgar kat tepi..

kalau sandstorm mcm tulah viewnya.. berdebu

Dah nak masuk Taif tu Mr Zauji drive pulak.. kalau masuk bandar Mr Zauji akan drive sbb dah biasa dengan kesesakan bandar negara Arab huhu

Struktur bumi Taif ni berbukit dan berbatu.. cuaca sejuk, angin dan berkabus.. ramai juga yang tengah picnic kat tepi2 jalan..

So kami terus pergi ladang ros.. tapi bunga rosnya lagi 20 hari akan berkembang... sudahnya kami keluar balik dan hanya beli perfume bau ros je.. jadilah dari xde kan buat kenangan..

Seterusnya kami terus ke hotel untuk checkin.. di Taif kami menginap di hotel Qasr Lazurd.. masa sampai tu masih belum boleh checkin.. so kami teruslah isi perut kat restoran sebelah hotel ni dulu sementara nak tunggu bilik ready..

Kami makan nasi beriani dan mix grill... menu semua tulisan arab.. pelayan kedai pun semua cakap arab..

dah lapau ni je gambar yang ada..tu pun screenshot dari video..

Dah kenyang, kami terus checkin hotel.. tak sabar nak landing2 masa ni..

Hotel ni style apartment sbb ada dapur boleh masak2.. tapi kami tak masak pun.. grabbb aje..

Ruang tamu dan ada meja makan..

master bedroom

Cantik apartment ni.. moden..

toilet master bedroom

bilik 2

dapur

toilet 2 kat ruang tamu

Malam tu kami lepak2 je kat hotel dan grab krispy creme (donut) dan Al-Baik lagiii.. selagi kat bumi Saudi kami akan terus menerus order Al Baik hahah..

Oklah.. sambung lagi nanti.. wassalam.