Sunday 4 August 2024

DOHA TRIP IN FEBRUARY 2024 - PART 1

Assalamualaikum wbt...

9 February 2024...

Pukul 12.30 tengah malam (waktu Doha) ummi dan anakanda Salsabila selamat landing di Airport Hamad, Qatar...

Mr Zauji bookingkan kami pakej VIP untuk Al Maha services.. so keluar je dr kapal terbang dah ada agen Al Maha yang tunggu kami kat pintu kapal terbang tu..

dari jauh kami nampak agen pegang nama anakanda.. kemain banggalah anakanda tu..

Seterusnya kami terus di bawa ke kereta..

masa sampai tu driver dah siap tunggu kat kereta (limousin)..

view dalam limousin...

Sampai je kat Al Maha service tu kami di jamu dengan pelbagai makanan/minuman (light food/drink) sementara agen tadi uruskan dokumen di immigresen..

Pada masa yg sama porter akan pergi ambil luggage kami di 'conveyor belt' berdasarkan rujukan pada boarding pass..

Dah selesai semua urusan, kami terus di bawa ke ruang arrival.. Mr Zauji dah setia menunggu kedatangan kami dua beranak hehe

Pakej Al Maha ni ada beberapa jenis.. harga boleh google hehe sebelum ni kami amik xde pakej naik limousin.. kali ni Mr Zauji nak kami rasa lah pakej kayangan hahaha anakanda lah plg suka..tersengih2 dia..

Kat Qatar suhu tersangatlah best dan nyaman.. 17 celcius.. sejukkkk...

Kami terus balik rumah..mata dah tak boleh bukak..sampai pun dah tengah malam...

10 February 2024

Esok tu kami breakfast di Holiday Villa.. makan nasi lemak dan teh tarik... padahal baru sampai dari Malaysia.. menu Malaysia jugak yang di cari haha

Seterunya kami pergi Souq Waqif  beli kurma dan safron kwn2 nak kirim..  walaupun balik lama lagi tapi kami beli je siap2 sementara ada waktu terluang..

pagi2 souq waqif ni mmg lengang.. lepas asar hingga malam baru meriah area sini..

Kedai kurma ni kedai favourite Mr Zauji dan kawan2.. mmg selalu beli kat sini.. masa kami baru sampai tu dari jauh dah nampak dorg melambai2 kat Mr Zauji soh dtg kedai..

Seterusnya kami pergi Muzium Nasional Qatar.. anakanda dan Mr Zauji mmg suka pergi muzium.. tgk bahan sejarah.. ummi layankan aje..

Oleh kerana Mr Zauji ada residence permit so masuk freelah.. anakanda pun free sbb umur bawah 18 tahun.. so ummi sorang jelah yang kena bayar harga tiket..50 rial.. tiket ni Mr Zauji dah siap2 beli online so cepat lah sikit urusan masuk kat kaunter..

Lokasi muzium ni terletak di sepanjang pantai di kawasan Pelabuhan Doha di bandar.. Rekabentuk muzium ni diilhamkan daripada mawar padang pasir.. so muzium ni di panggil muzium The Desert Rose..

Area sejarah qahwa atau kopi..

Nampak tak betapa sukanya anakanda pergi muzium..satu2 dibacanya penerangan.. ni sama mcm arwah ayah ummi..kalo pergi muzium ke zoo ke mmg baca satu2 penerangan haha tak sangka cucu pulak mengikut hahaha

View luar muzium

Banyak lagi gambar menarik yang ummi sempat snap dlm muzium tp ummi share sikit jelah ye..

Sebelum kami balik, sempatlah singgah gift shop beli souvenir.. ummi beli tote bag peta Qatar.. anakanda pulak beli buku..

Anakanda beli buku tajuk Commanders.... yang tajuk Khadijah tu next next next entry nnt ummi bagitau anakanda beli kat mana ye..

Terjumpa button bendera Malaysia ni..comel tapi ummi x beli pun hehe

Seterusnya kami pergi kopi2 di Harrod Restoran area Musherib...

Kalau kat negara omputeh mmg tak dapat nak makan kat Harrod ni sbb tak halal.. nasib baik kat Qatar ada..dah tentu halal.. alhamdulillah..

scone+kek...

dessert ni berasap2.. suka nengoknya.. red velvet cake..

Lepas tu kami balik rumah dan petang tu keluar semula ke Mall of Qatar beli barang dapur sikit dan dinner di Cheesecake Factory...

Ok nanti sambung story lagi ye.. daaaa...